MICHELIN Pilot Sport Cup 2 K2, som utvecklats speciellt för Ferrari 488 Pista, är den senaste generationen av Michelins bandäck godkända för vanlig trafik. Jämfört med MICHELIN Pilot Sport Cup 2 K1 utvecklat för Ferrari 458 Speciale, förbättrar det nya däcket varvtiderna genom att ge bättre grepp och sportigare köregenskaper.
Det erbjuder också föraren en unik balans mellan säkerhet och körglädje, något som gör det lika lämpligt för vardagstrafik som för tävlingsbanans krävande förhållanden. Samarbetet vid utvecklingen av däcken tog 14 månader. Under den tiden utvecklades och fintrimmades de tillsammans med Ferrari i dynamiska körsimulationer, för att försäkra sig om att däcken fått de egenskaper som Ferrari krävde för nya 488 Pista. Resultatet var ett nytt däck med mycket bra väggrepp, konsekventa prestanda och perfekt balans mellan fram- och bakdäck.
Efter den omfattande utvecklingsprocessen tillverkades och testades mer än 1 100 prototypdäck, inklusive tester på bana med 1 800 km körda på Michelins Ladoux testcenter i Frankrike och på Fiorano och Nardo i Italien. I däcken används en serie nya teknologier som utvecklats inom motorsport, inklusive multi-compound-teknologi där olika gummiblandningar används till den inre och den yttre delen av däckmönstret. En av dessa ”specialgrepps”- teknologier garanterar säkert och konsekvent väggrepp i flera olika väderförhållanden. MICHELIN Pilot Sport Cup 2 innehåller två innovationer:
- Anpassad mönsterdesign, med styvare däcksidor – för att absorbera sidokrafter och tillåta högre kurvhastigheter.
- Ett specialgjort aramidbälte – för optimerad kontroll.
– Ferraris ambitioner uppmuntrade oss att utveckla ett verkligt högteknologiskt däck till 488 Pista, där gränsen för väggrepp är väsentligt högre jämfört med i 458 Speciale, förklarar Pierre Chaput, ansvarig för utvecklingen av däcken till Ferrari 488 Pista. Målet att förbättra varvtiderna var desto mer utmanande eftersom Pilot Sport Cup 2-däcken fortfarande måste vara lätta att kontrollera så att föraren av en 488 Pista ska kunna njuta fullt ut av körupplevelsen, oavsett körskicklighet. Med hjälp av simuleringsverktygen, som använts flitigt i projektet, har vi kunnat utveckla ett däck vars kontaktyta mot vägen är maximal under alla förhållanden, vilket garanterar lika säkra prestanda, vid till exempel vattenplaning, som däcken till 458 ”Speciale”.